Νοητική Ενδυνάμωση

Η νοητική ενδυνάμωση είναι μία μη φαρμακευτική θεραπεία για την αντιμετώπιση των γνωστικών διαταραχών, δηλαδή των προβλημάτων μνήμης, προσοχής, συγκέντρωσης. λόγου και άλλων γνωστικών λειτουργιών του εγκεφάλου.

Απευθύνεται σε άτομα με Ήπια Γνωστική Διαταραχή και ανθρώπους που βρίσκονται στα αρχικά και μεσαία στάδια της νόσου Αλτσχάιμερ ή κάποιας άλλης μορφής άνοιας.

Τα προγράμματα γνωστικής ενδυνάμωσης είναι ατομικά ή ομαδικά και οι στόχοι διαμορφώνονται ανάλογα με τις ανάγκες του ατόμου, όπως αυτές αξιολογούνται  κατά την νευροψυχολογική εκτίμηση. Σημαντικό ρόλο στη διαμόρφωση των στόχων παίζουν τα αιτήματα του ατόμου ή/και της οικογένειάς του.

Οι κύριοι στόχοι των προγραμμάτων γνωστικής ενδυνάμωσης είναι :

  • Η επιβράδυνση της νοητικής έκπτωσης και η βελτίωση των γνωστικών λειτουργιών.
  • Η ανάπτυξη στρατηγικών για την αντιστάθμιση των ελλειμμάτων.
  • Η βελτίωση της καθημερινής λειτουργικότητας, και η ενίσχυση της αυτονομίας του ατόμου.
  • Η βελτίωση της ποιότητας ζωής των ατόμων με άνοια και των φροντιστών τους.
  • Η ενίσχυση αυτοπεποίθησης και αυτοεκτίμησης, με την εκπαίδευση του συμμετέχοντα σε αποτελεσματικότερη διαχείριση καθημερινών προκλήσεων.
  • Η καλυτέρευση της διάθεσης και η καταπολέμηση της απάθειας του ατόμου, που συχνά αποσύρεται και εμφανίζει καταθλιπτικά στοιχεία.

Η βελτίωση είναι δυνατή μέσα από ειδικά διαμορφωμένες γνωστικές/νοητικές ασκήσεις και δραστηριότητες χάρη στην νευροπλαστικότητα του εγκεφάλου που είναι η ικανότητά του να σχηματίζει και να αναδιοργανώνει τις νευρικές συνάψεις. Έτσι, ο εγκέφαλος αλλάζει ανταποκρινόμενος στα ερεθίσματα που δέχεται στη διάρκεια των δομημένων συνεδριών  νοητικής ενδυνάμωσης που τον γυμνάζουν και τον βοηθούν να δημιουργήσει νέα “μονοπάτια” μεταξύ των νευρώνων, ώστε να λειτουργεί στο καλύτερο δυνατό επίπεδο.

Ανάλογα με τις γνωστικές ανάγκες των θεραπευόμενων οι ατομικές ή ομαδικές συνεδρίες  μπορεί να περιλαμβάνουν:

  • Ασκήσεις μνήμης, λόγου, προσοχής, αντίληψης, κρίσης και άλλων γνωστικών λειτουργιών.
  • Ασκήσεις λειτουργικότητας με εφαρμογή στην καθημερινή ζωή του ατόμου.
  • Εξάσκηση στον προσανατολισμό στο χώρο, τον χρόνο, και την επικαιρότητα.
  • Εφαρμογή μνημονικών τεχνικών για την εκμάθηση ή επανεκμάθηση υλικού (π.χ. προσωπικών πληροφοριών καθώς και των σημαντικών γεγονότων ζωής του ατόμου).
  • Εκπαίδευση στην χρήση και εφαρμογή κατάλληλων μνημονικών στρατηγικών και εξωτερικών βοηθημάτων (π.χ. στη χρήση ατζέντας).
  • Θεραπεία δι’ αναμνήσεων.
  • Θεραπεία μέσω των Τεχνών.